Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok se s rokem sešel a slibované druhé (a závěrečné) pokračování dodovského zúčtování s nejslavnější minulostí VITACITu, lakonicky nazvané „1986 - 1991 Revisited Part 2.“, je konečně tady. S nepochybně stejnou ambicí, jako jeho o dvanáct měsíců starší dvojče, což samozřejmě bude znovu uvádět do varu všechny příznivce slavné domácí heavymetalové legendy, a podle očekávání také se stejně odbytým obalem a bookletem jako minule. Něco je zde ovšem tentokráte navíc. Jistý přídech nebo snad dojem, že něco málo na téhle nahrávce a tím pádem i na celém projektu mohlo být nakonec vymyšleno a provedeno trochu jinak.
Ne, nehodlám být gilotinou pro druhou, sotva narozenou hlavičku vitacitovského výběru toho nejlepšího. Koneckonců obsahuje (v náležité zvukové fazóně) spoustu dalších klasických skladeb, patřících do zlatého fondu kapely, bez nichž by obrázek o VITACITu nemohl být nikdy úplný, a už jen díky tomu zkrátka není možné jej s despektem odsoudit. Jen se prostě nemohu zbavit dojmu, že poslech novinky odhaluje jisté slabiny, kterými první část celého kompletu rozhodně netrpěla.
Předně je jisté, že celá nahrávka, roztažená znovu na dvě CD, obsahuje celkem vysoké procento různých inter, outer a jiných autentických koncertních záznamů, které jistě nemají onen hitový potenciál jako zbytek alba, a že pokud by došlo k jejich redukci, celek by rozhodně neztratil na spádu a ušetřil by se třeba jeden nosič navíc. Vlastně pokud by z těchto čísel na albu zůstala jen „Představovačka“ (s povšimnutíhodným představením onou bubeníků kapely, totiž Vency Pokorného a Ivana Poláka, v rámci jedné nahrávky, což zřejmě nebylo v reálu možné), bylo by to řešení asi úplně nejsympatičtější.
Pak jsou tady aranžmá některých dřívějších (totálně tutových) taháků, konkrétně tedy „Poutníka životem“ a „Já chci se ptát těch králů“ (případně ještě „Drákuly“), skladeb shodou okolností již dříve studiově zaznamenaných, ať už na příslušných singlech nebo na sólovém albu Ládi Křížka „Klíč k mé duši“. Jejich divně zpomalená nové verze ve srovnání se zmiňovanými alter egy rozhodně neobstojí, což celé vzpomínkové album rovněž do jisté míry devalvuje.
No a určitou roli na druhé vitacitovské revizi hrají i „nové“ skladby, tedy skladby, které vznikaly těsně před tím, než Dodo kapelu poprvé opustil. „Levná lež“, „Skály“, „Hlas“ a „Bohům vstříc“, ačkoliv nezapřou jeho zkušený rukopis („Skála“ například trochu evokuje „Noci jsou zlý“ z alba „Zaživa mrtví“) a chlubí se z principu i velmi vysokou úrovní kytarové práce, nemají nicméně přece jen ten úplně nejostřejší říz, kterým se mohou chlubit ostatní zaznamenané klasiky. Ale možná je to prostě jen tím, že posluchač neměl šanci s nimi vyrůstat a poslouchat je stále a stále dokola, až do úplného proniknutí do všech jejich struktur.
V popsaném smyslu tedy mohla druhá část projektu „VITACIT 1986 - 1991 Revisited“ jistě dopadnout o něco lépe. Na celkové vysoké hodnotě obou částí kompletu to však zřejmě změní jen málo, a už vůbec nic na poctivé „muzejní a archivářské“ práci, kterou na celém kompletu Miloš „Dodo“ Doležal odvedl. Zašlá sláva pražské legendy tak skutečně dostává důstojný rám, který už na věčnost bude svědčit o tom, jak skvělý a jedinečný heavy metal nám tu VITACIT dlouhá léta hrávali.
1. Strach
2. Intro 1.
3. Zkáza měst
4. Dracula
5. Intro 2.
6. Nerovný boj
7. Levná lež
8. Outro 1.
9. Bez prodlení
10. Kytarové sólo 1987
11. Představovačka
12. Poutník životem
13. Proč štěstí se mi vyhýbá
14. Proklínám teď osud svůj
15. Skály
16. Já chci se ptát těch králů
17. Outro 2.
18. Hlas
19. Bohům vstříc
20. Outro 3.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.